Afiqq Blog

22 March 2005

Rewang zaman 70s - 'Rewang Boleh, Tapi Rokok Mesti Mau Ada lah!'

tadi pakcik 'highlander' dan isterinya datang ke rumah aku around evening... pastu dia kata nanti maghrib ada tahlil...alamak, aku nak tengok the fellowship of the ring sebab aku blum dapat tgk that movie, the other 2 movies dah tengok.

lepas maghrib tu, kita pun start tahlil waktu tu, dia kata nak berbual sikit sebelum nak start. dia kata pada aku depan nenek aku dan keluarga aku,

"bila nenek dah takde, pak long takde, ady(bapak aku dat is) dan mak dah takde, abg(dats me) yg paling tua dari sepupu2 yg lain yg akan menggantikan pak long kat sini, kumpulkan keluarga2 kita dan baca tahlil bersama untuk merapatkan tali kekeluargaan kita, boleh tak?"

aku kata, "boleh, InsyaAllah"

oook... well, i dun mind of cos but niat belum ada lagi. InsyaAllah, i will change, one day.

oh yer, after solat isyak, kita makan ramai2. then we were talking about rewang kat majlis perkahwinan, then pak long pun ceritakan zaman dia gi rewang. dulu, orang mintak budak2 sepak takraw west coast untuk rewang, pak long was one of them lah. then he said that, dorang boleh rewang punya, tapi rokok mesti mau adalah! heheh. he said dat, kalau dorang turun rewang, mereka akan diberikan satu tuala yg dlm ikatan tuala tersebut ada sekotak rokok.

den mak long tanya pak long, "abih u pun hisap rokok jugak lah?"

and he said," dulu kan masih membujang!"

hahaha!!!

and they all had to bring all the periuk2 dari rumah orang ke ke tempat majlis tersebut, pastu lepas abis majlis, dorang kena bersihkan dan kena antar balik periuk2 ke rumah orang tersebut! waah... sekarang dah tak payah, semua nya catering, yg tukang masak pun mintak orang luar punya.

well dats a little bit of history about orang melayu rewang zaman dulu2.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home