Afiqq Blog

30 May 2007

Bayangkan Kalau Wak Terus Merepek...

Bayangkan kalau lah Hang Nadim tak dibunuh Raja Singapura...

suspect kuat, Raja S'pura pasti akan mengambilnya sebagai penasihat Raja. kalau dah besar nanti, mungkin dia dapat jadi Perdana Menteri Singapura dan mungkin dapat menolong dan menaikkan tahap kehidupan rakyat Singapura.

Bayangkan kalau Raffles tak turun ke tanah Singapura...

Rakyat Singapura akan terus jadi nelayan, hidup mati ikan goreng, ikan bakar atau ikan masin dimakan dengan nasi dan belachan. dan kalau dorang nak berdagang, mungkin ramai akan ke Melaka dan duduk disitu. lama2 Singapura pun jadi pulau yang usang. lepas tu, orang2 Boyan yg kebanyakannya pirates mungkin turun ke situ dan jadikan Singapura tempat lepak orang2 pirates atau tempat simpan harta2 yg dicuri dari kapal2 yg mereka rompak. sebab singapura dengan Selat Melaka tak lah jauh sangat.

Bayangkan kalau empayar Majapahit takluki Singapura...

kita semua akan berbual dalam bahasa Jawa. mungkin si Puteri Gunung Ledang dan Hang Tuah akan lari ke Singapura dan berkahwin di sini. Mungkin si Hang Jebat dan Hang2 yg lain akan berpindah ke Singapura, ikut jejak Hang Tuah jugak sebab dorang tengok Hang Tuah dan Puteri hidup senang disini.

Bayangkan kalau Sang Nila Utama mati ditengah laut dan tak dapat jejak Singapura...

nama Temasek akan terus kekal. mungkin Temasek tak akan ada raja. mungkin ramai rakyat jelata akan mati dibunuh singa 'ajaib' yang berkeliaran.

Bayangkan kalau orang2 Dutch dapat 'membeli' Singapura dulu dari orang2 British...

Singapura akan dijadikan sebahagian dari Dutch East Indies bersama Indonesia. suspek kuat raja Singapura dan semua keluarganya akan dibunuh. ramai rakyat2 Singapura akan dapat anak2 kacukan melayu-dutch. dan mungkin beberapa rakyat Singapura dapat dipilih dan bermain untuk Dutch East Indies punya football team dalam World Cup. (Indonesia, formally known as Dutch East Indies, was the first Asian team to participate in the FIFA World Cup when they qualified to the 1938 tournament.)

ok... tu aje.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home