Afiqq Blog

04 November 2005

last minit, dapat pink...

kat geylang kul 12mlm, jumpa kawan aku, kul 1pagi. orang2nya pulak makin ramai ni! ni first time aku gi geylang di mlm raya. aku pun tak sangka, tgh jalan kat malay village dgn area Perses tu, pack nya macam time aku gi hari minggu time tgh puasa lah! dorang ni tak reti nak tidur ke? oklah mungkin dorang pun macam aku, kes last minit shopping.

main objectif aku, nak cari baju kurung yg aku nak mengikut color dan style baju tu, dan price pun harus yg berpatutan. aku gi kat kedai yg tu hari dia jual $65. dia dah turun $50, boleh bagi $45. aku dah hampir2 nak beli sebab bajunya memang lawar, berkilauan beb. sekali si makcik kedai ni dia cakap something like this, "sekarang orag2 dah tak cerewet, dorang cari baju yg ada size, tak kira ape color ape style". ada ke orang2 melayu tu mcm bila nak last minit shopping? merepek ah ni makcik. aku cakap ngan makcik tu, "ok kita pusing2 dulu," muka makcik tu macam tak happy, dia kata, "eh nak pusing2 lagi?"

lagi satu kedai ni, nama kedai sama, tempatnya aje lain, baju yg aku nak tu ada, aku tanya dia, "kak ni baju kurung ni $40 h kak?" dia kata, kalau $40 dpt seluarnya ajer. oooh buat kelakar eh kakak ni. dia kata baju kurung yg aku nak tu harga $65 dah turun $50. aku tanya $45 tak boleh ke, dia kata tak boleh! aku tak puas hati. aku cakap ngan kawan aku, ok kita pusing lagi. kakak tu merungut! dia kata, "eeeeeeeh?!" alamak, menyampahnya aku. kira dia nak merungut aku takut ape?

kat depan kedai yg aku gi, aku nampak satu kedai ni dorang jual telok belanga, tak selawar yg aku nampak kedai2 yg lalu tu. aku try rasa kainnya, sedap. aku tgk jahitannya, cantik. aku pun tanya, dia kata $35! Alhamdullillah! sayang nya warna coklat takde, kawan aku kata try warna2 yg nampak muda sikit. dia choose kan aku pink. aku actually nak dark blue, tapi memandang kawan aku kata pink nampak lebih muda, aku pun kaup lah warna tu.

dah beli tu aku rasa lega, puas hati. aku pun dpt pelajari, kalau nak berniaga tu jgn merungut bila si pembeli tak mau beli, nanti dia takkan kembali. lagi satu pada si pembeli pulak, jgn gi satu kedai aje bila nak cari barang yg kau nak. kalau boleh rounding satu geylang, rounding aje. oh ye tak ye, geylang dah nak roboh eh. sedih...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home