Afiqq Blog

28 February 2004

aku dah lama tak dengar berita dari budak2 RA. Budak2 MCG, aku dapat juga bersua muka, tanyakan khabar aje. Tak taulah kalau MCG masih ada rancangan apa2. Dikir Barat ada comp dlm bulan March. Tu je yg aku tau. Aku masih tidak mahu berkecimpung dlm bidang lakonan untuk MCG. Untuk RA, boleh. Tapi aku rasa, RA tak boleh hidupkan persembahan teater atau drama di Woodlands CC atau dimana2 lagi. Sebab, kejadian sampok di Woodlands CC dulu telah menunjukkan kelemahan bagi beberapa members2 yg berlakon. persembahan teater pendek oleh budak2 RA di NYP-Theatre for the Arts untuk persembahan bagi hari raya konsert, bagi aku, adalah yag terakhir. Soal komitmen bagi dua budak RA timbul, dan akhirnya merosakkan pementasan MCG untuk Drama Comp, Pentas Pujangga 2004. Dengar khabar mengenai Hanisah ingin keluar dari RA kerana "budak2 RA masih belum mature" telah menunjukkan bahawa RA sudah tidak bermaya untuk membuat persembahan teater atau drama lagi.

Aku. Dimana aku sekarang ni? Perjalanan mana yang aku ikut? Soalan yang paling penting yang aku selalu tanya. Apakah cita-cita aku yang sebenarnya?
Dulu, zaman primary, aku pernah bercita2 nak jadi polis. aku pernah cakap dgn mak aku yang aku nak jadi scientist!. Waktu secondary, aku pernah berbohong pada cikgu yg cita2 aku nak jadi soldier. ahhhaa!!!! Bila nak masuk poly, pakcik kenalkan aku pada IT. Beliau kata IT adalah perkara yg penting buat masa akan datang ni. jadi aku masuk lah infocomm technology. tapi cita2 aku bukan nak jadi IT specialist.
bila aku menonton cerita Anak Metro 1 dan Bara 3, aku rasa marah. kenapa cerita yg dorang buat tak bagus? sebenarnya jln cerita nya bagus, tapi dorang yg tambah2 kan benda mengarut kat dua2 cerita ni. dari situ, aku terbayang2 keseorangan. aku membayangkan diri aku membuat filem yg semua orang suka sangat menontonnya. Lalu aku buatlah filem tu menjadi drama yg ber-episod2 kerana penonton masih tidak puas untuk menonton cerita tu. Tiba2 aku berkata, "Aku nak jadi director."
di situlah mulanya cita2 aku memang real punya. memang itu yang aku nak jadi. jadi aku cari langkah2 untuk menjadi director. pertama aku nak kena tau berlakon. lepas tu aku nak kena tau pasal perfileman. Dan langkah lagi satu ialah, berlakon dlm cerita2 di Suria Channel, dan mungkin kat sana aku dapat chance untuk membuat drama aku sendiri! Waktu zaman BM, aku dipilih Hanisah untuk manjadi pelakon. Lepas tu, pelakon2 BM lari ke RA. Dan apabila bukak sekolah, aku dah jadi pelakon untuk NYP-MCG kerana BM tak mahu ada kena mengena dgn NYP-MCG lagi. aku telah berlakon sebyk 3 macam cerita. Dua cerita yg berbentuk drama-puisi dan satu lagi berbentuk teater 12 minit. tapi....nampaknya aku akan mati kat sini aje. sebab bekerja dgn 'orang atas' MCG sungguh memeritkan. sungguh menyakitkan hati. kerana 'orang atas' MCG... lagi2 bila 'orang atas' MCG masih kecoh2 dgn cerita konflik RA dan BM punya hal. No way i'm gonna work with NYP-MCG anymore. No more!
Mengenai cita2 aku pulak? haiz..... nampaknya aku kena cari cita2 yang baru pulak lah.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home