Afiqq Blog

09 March 2005

Bukit Batok Town, The Whole of Jurong and Bt Gombak Town Conquered

At 9am i went out of my house, get my bike and rode off. Today aku nak mengembara ke Bt Gombak dan Bt Batok.

First stop, kat Bt Gombak, aku makan breakfast kat Al-Ameen, prata kosong 3 dgn teh tarik. selepas itu, aku pergi ke Bt Batok. Sampai di sana, aku stop kat Bt Batok Bus Int sebab ada orang call aku, tapi private number. aku tak sempat nak angkat. so i continue perjalanan aku dan jalan ke Central, aku jenguk rumah Ashadi kat block 106. i wonder if he still lives there or not. sambil tu aku jalan around central area, sampai ke tempat blok Marni. aku tengok barber shop melayu dah takde lagi kat sana...aku check time masih awal, so aku cadang nak conquer Jurong East.

sambil tu, aku jalan kat area rumah Izzam, dan masuk ke Jurong East St 21.

aku jalan kat tempat mana aku selalu jalan kaki bila nak gi sekola shuqun sec. so aku pun jenguk2 sekola aku tu, tapi semua tutup, takkan ari ni cuti sekolah? well anyway, aku teruskan perjalanan aku ke jurong east dan aku stop kat library jurong east. aku relak2 kat dalam sambil baca buku pasal Russia zaman WWII. dlm buku tu ada satu gambar pompuan ni kena tangkap oleh german soldiers sebab dia adalah sniper bagi Russian soldiers, kat bawah gambar tu menunjukkan beliau terbaring, mati, tali kat lehernya, buah dadanya terdedah. kat bawah tertulis "she was being tortured, her breasts were mutilated and she was hanged." kesian eh...

Since aku masih ada banyak masa, waktu tu time kul 1++pm, aku jalan masuk ke tempat perumahan Jurong West, perjalanan aku agak jauh jugak tu sebab sampai ke Boon Lay MRT ajer, bontot aku dah mula sakit2, kaki2 ku pun macam dah mintak ampun. so aku relak jap kat bawah blk, then aku rasa daripada aku stop kat boon lay ajer, baik aku conquer seluruh Jurong! so aku check kat dlm map, Jurong Extension aku belum conquer, so aku choose dua checkpoint menandakan bahwa aku telah pun conquer the last area of Jurong, Nanyang CC dan Gek Poh Ville CC.

Selepas Gek Poh aku dah sampai, aku pun cari nanyang CC. aku beli botol besar lepas tu aku check map lagi, actually ada satu road terus boleh masuk ke Boon Lay Industrial Park, dimana bapak aku kerja, dan dimana aku pernah kerja. so aku teruskan perjalanan aku ke industrial park tersebut. aku sampai ke Jurong Delivery Base, aku jenguk2 sikit, manalah tau aku boleh terjumpa bapak aku ker. Selepas itu aku check kat map lagi, aku terlihat Jurong Town CC. teringin jugak aku ingin kesana sebab kat sana ada byk kenangan yg telah lama aku lupakan. di situlah tempat nya aku mulakan seni melayu iaitu, dikir barat. baru2 nak bukak actually, abih waktu budak2 sec semua minat dikir, aku apa lagi, kawan ajak, aku masuk lah. dan seperti biasa, kalau melayu peh organisation, mesti ada hal. well, hal2 tersebut lah yg aku tidak mahu ingat balik sebab ia menyakitkan hati aku.

So kat industrial park, aku jalan ikut International Road, sebab road tu boleh sampai ke CC tersebut, punya jauh! panas pulak tu! tapi dah sampai kat the end of the international road, aku pusing dan ternampak Jurong Stadium, waah, rupa2nya di sini tempat nya Sinchi FC main bola. then first time aku dapat tengok masjid Assyakirin yg baru dibina tu. lawar betul masjid, dah tak macam dulu.

then akhirnya sampai pun aku kat jurong town cc. aku teringat balik zaman2 dulu bila terlihat tempat makan yg bersebelahan dgn jurong town cc tu kerana tempat tu pun byk kenangan. aku pun relak kat bawah block sambil chui2 sikit cc yg telah di-upgrade kan. sungguh lawar.

Well akhirnya, aku telah menjelajahi seluruh Jurong. aku pun nak balik. dari jurong town cc, aku pun jalan mencari lakeside mrt, since its near. kat situ, aku mengambil road yg terus masuk ke jurong east. sampai dipersimpangan jurong east dan chinese garden, aku ternampak Yuhua CC. so aku pun jalan ke sana, sebab disitulah tempat aku bermain carrom dgn kawan2 aku zaman aku sec 2. then aku teruskan perjalanan aku dari bus stop dimana aku selalu ambik bus nombor 176 bila nak balik sekola, yg berdekatan dgn masjid almukminin. aku pun jalan ke road yg ada bridge yg besar dat connects Jurong East and Bt batok, the road which i used to walk with Ashadi bila nak balik dari Shuqun sec.

sampai kat bt batok central, aku ternampak bt batok swimming complex, apalagi, aku pun jalan ke sana. aku teruskan perjalanan aku dan aku pass by bukit view sec. sekali aku pun pass by ite west (bt batok). tak sangka aku, ite tersebut pun kat that stretch of road rupanya.

then aku ingatkan nak balik dari hillview road, aku pun jalan kat bawah blok raudha dan hanisah dan berpusing masuk ke hillview. sekali aku nampak tempat perumahan Hillview. aku rasa nak gi sana ah, tak pernah seh gi sana. sampai sana ajer, mak oi! macam ghost town lah! langsung takde orang. flat2 nya nampak macam flat kat west coast dan teban garden gitu.abih tu buruk, kes dah lama tak paint. so i got out of the place cos i was kinda afraid, heheheh. then jalan ke bt timah road.

sekali aku sampai kat bus stop near assumption english school, ada pompuan2 jambu ah! heheeh... tapi aku tak chui ah. sebab aku malu.

dan akhirnya aku pun sampai di bukit panjang. waah, sungguh puas hati. sampai rumah kul 5.15pm so dalam 8 jam aku mengembara seluruh Jurong dan Bt Gombak dan Bt Batok. walaupun bontot ku dan kaki2 ku sakit, aku rasa cukup puas hati kerana bukan sahaja aku mengamalkan gaya hidup sihat, malah aku dapat pergi ke tempat2 yg tidak pernah aku kunjungi. Dan juga, aku dapat mengembara ke tempat2 yg jauh dgn hanya menaiki basikal. Kerja macam ni memang bagus untuk anak2 bujang yg belum berpunya atau yg belum ada cinta dlm hatinya dan selalu takde kerja nak buat di rumah. dan juga untuk mengelakkan daripada membuat kerja2 yg tidak senonoh.

anak bujang + computer + internet connection = kerja tidak senonoh

hehehhehehehe!