Afiqq Blog

20 December 2005

kesian, PTI kena extra

aku actually nak ikut mak aku gi rumah kawan aku yg matair nya adik aku. dia peh abg nak nikah kat mahkamah kat fort canning. aku nak gi sana beb. tapi aku tak dikejutkan, end up aku teruskan tidur aku sampai 3pm.

kerja mlm aku yg kedua, aku kena dgn duty officer(DO) yg orang kata menyeramkan. dorang kata ops orderly dgn comms personnel yg kena duduk kat ops room, tak kasi kita tidur. dia ni pun suka charge orang extra guard. so these are the summary of what happened that day.

satu PTI yg kena guard duty, dia tak bagi kunci PTI dormitory dgn office PTI. sepatutnya kunci2 kena bagi balik after office hours. waktu tu dah pukul 10mlm. dia suruh aku check kunci2 semua ada ke tak. aku check kunci2 PTI belum bagi balik. aku call PTI yg berada kat guard room suruh bagi balik kunci. dia turun ops room. kena lecture dgn DO, dia charge budak tu 2 extra. sekali dia bagi chance lah, dia suruh tolong check dia punya IPPT (yg khas untuk org2 tua macam dia), kerana ada sesuatu yg tidak kena. dia kata dia akan tarik balik extra kalau dia cari problem tersebut.

aku sapu, aku mop, aku clear barang2 yg patut kat tempat yg tertentu. aku letak radio kat tempat table DO, jadi dia boleh dgr 88.9FM (BBC) untuk mendengar perlawanan bolasepak english premier league.

then bila dia nak tidur, dia ada cakap kalau comms personnel nak take a nap, boleh bawak turun tilam. itu part lah yg aku hairan. dia bagi kita tidur! so aku tanya dia, "what about me sir?" aku ingatkan dia nak marah aku ke ape, instead dia kata take turn. at least satu orang kena jaga. tapi aku tak ambik tilamnya. malu ah. so aku ambik selimut yg tebal, buat jadi bantal, tidur kat lantai, since aku dah sapu dan mop kan.

pada siapa2 yg tak tau mcm mana ops room boleh ada tilam, meh aku ceritakan sikit. ops room ada katil dua tingkat. katil tu memang untuk DO berehat. since ada extra tilam kat atas, dan juga 2 extra bantal, kita gunakan untuk ops orderly dan comms personnel bila kena jaga waktu mlm. tapi tilam tu kena letak kat lantai dekat dgn talipon jadi ops orderly boleh jaga talipon bila berbunyi. kalau nak ikutkan, memang kitorang tak boleh tidur. apelah salahnya kita baring2 sambil tutup mata sekejap kan. lain lah kalau2 lah, let say, bomb terjatuh dari langit terkena daerah kita, haaa barulah mungkin HQ akan activate orang2 yg tertentu dgn menelefon ops room untuk beberapa officer2 yg tertentu dan budak2 trainees pergi ke tempat incident untuk tambahan manpower. talipon bunyi aku boleh bangun punya. sedangkan bunyi pintu aje aku boleh terjaga.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home